
 
 
 
 
 
 
 
 

By Howard Brenton & David Hare 

 
Study Guide 

Prepared by Maren Robinson, dramaturg 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

2 2/05

 

 

Pravda Study Guide 
 
Table of Contents 
 
 
Page 3 Political Playwrights 
 
Page 4 Newspaper Ownership and Editorship 
 
Page 6 The Newspaper, Magazine and Television Holdings of Major 

Media Corporations 
 
Page 9 History of the Soviet Newspaper Pravda  
 
Page 10 A Comparison of Time Magazine and Pravda New Stories 
 
Page 11 Margaret Thatcher and Thatcherism 
 
Page 12 History of the Falkland Islands War 
 
Page 15 History of the 1984 Coal Miners’ Strike 
 
Page 17 Discussion Questions 
 
Page 18 Bibliography 
 
Page 19 Internet Resources 
 
 
 
 
 
 
 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

3 2/05

 

 
 
 
 
 
 
Democratic Laughter:  Political Playwrights Howard Brenton and David Hare 
 
“As a joke between ourselves, to keep our spirits up during writing, we said, ‘We’re 
writing this play to stop people reading newspapers.’” – Howard Brenton on writing 
Pravda with David Hare 
 
“The kind of comedy we tried to write is one, we hope, of democratic laughter. The 
audience are invited to dissociate themselves from the tiny clique of the ruling class 
paraded across the stage.”  – Howard Brenton on writing Pravda with David Hare 
 

Both Howard Brenton and David Hare have, at times, been called “political 
playwrights.” While the phrase “political playwrights” is loaded with potential positive 
and negative connotations, there is no doubt that being political in their plays is 
something both men have never avoided. Both are members of the same generation. 
Brenton was born in 1942, Hare in 1947. Both began writing for fringe theaters that were 
interested in satire and social change. However, in 1974, Brenton said, “the fringe has 
failed . . . what happens is that the ‘alternative society’ gets hermetically sealed and 
surrounded . . . and, in the end, is strangled to death.” Independently, Hare and Brenton 
sought out new audiences in well-established theaters, not because they wanted to write 
commercial theater, but because they wanted the human subject matter of their non-elitist 
theater to reach a wider audience. 

David Hare made a name writing satires for the fringe theater, using what he 
called the, “democratizing elements of public laughter.” He followed up with larger 
productions, Knuckle and Plenty, at the National Theatre. Hare stopped writing in the 
early 1980’s. He said he “felt trapped in the theater, and I went through a period of 
intense bitterness and self-pity.” During the early Thatcher years, Hare lived in self-
imposed exile in New York until he realized that, “hating England is not a good enough 
reason to live in America.” Pravda, which debuted in 1985, marked Hare’s return to 
England.  

One of Brenton’s plays led to a lawsuit. The Royal National Theatre produced 
Brenton’s The Romans in Britain in 1980. The play, a critique of the British presence in 
Northern Ireland, was set during the invasion of Britain by Julius Caesar and the Roman 
army. The Romans in Britain sparked public controversy because it depicted the 
homosexual rape of a Celt by a Roman soldier. Sir Horace Cutler, the leader of the 
Greater London Council, a funder of the National Theatre, walked out of the performance 
and threatened to withdraw the GLC grant. The Romans in Britain was front-page news. 
Headlines were filled with stories about the play and its potential salaciousness, and the 
editorials continued for many weeks.  

The news caught the attention of British moral campaigner Mary Whitehouse 
who, although she had never actually seen the play, brought a lawsuit against director 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

4 2/05

 

Michael Bogdanov. Under the 1956 Sexual Offenses Act, Whitehouse sued Bogdanov on 
the grounds of the “procuring by a male, the commission of an act of gross indecency 
with another male, in a public place.” The law was designed for the prosecution of 
pimping and prostitution; this unique reading of the law raised the issue of whether or not 
a representation on stage can be considered a true “act of gross indecency.” The lawsuit 
was dropped when prosecuting attorney, Ian Kennedy, refused to proceed, saying, “ I 
cannot continue to try an honorable man.” Peter Hall, the supportive director of the 
National Theatre, during The Romans in Britain scandal said, “Without controversial 
work in the repertory, we would be evading our social responsibilities.” 
 
Plays by Howard Brenton: Bloody Poetry, The Churchill Play, The Genius, Christie in 
Love, Epsom Downs, The Romans in Britain, Plays for the Poor Theatre, Magnificence, 
Weapons of Happiness, Sleeping Policeman (with Tunde Ikoli), The Life of Galileo 
(translation of Bertolt Brecht), Brassneck (with David Hare) 
 
Plays by David Hare: Plenty, Knuckle, Slag, The Secret Rapture, The Judas Kiss, 
Skylight, A Map of the World, Via Dolorosa (which he also performed), The State of the 
Nation Trilogy: Racing Demon, Murmuring Judges, Absence of War; The Blue Room, 
Amy’s View, Brassneck (with Howard Brenton) and Stuff Happens. 
 
Background of the Play: Newspaper Ownership 
 
Power and Papers: Ownership and Editorship of the News 
 
“My chief area of concern . . . the paper’s stand on major issues. Of course it takes 
attitudes but I fail to find any consistency in them, anything that indicates unmistakably 
the clear position of conscience that a great newspaper must be seen to hold. Just what 
that position is, it is your duty to define, and it cannot be mine. But it must be defined 
with clarity and authority and even repetition.” Rupert Murdoch in a 1982 memo to The 
Times editor, Harold Evans  
 
“But of course, while being consistent in our editorial position, we have deliberately 
opened the paper to a diversity of views in the belief that truth will triumph and that our 
readers, especially, want a fully informed debate rather than a monolithic line of 
propaganda.” –Harold Evans reply memo to Rupert Murdoch 
 

Throughout the history of newspapers, a handful of proprietors or corporations 
have owned multiple newspapers. Well-known names like William Randolph Hearst, the 
Astors, Rupert Murdoch, Robert Maxwell and others have often been the subject of 
praise or criticism for their vast news holdings. When newspapers have been sold, the 
change in ownership and editorship was often public and painful. One of the most 
prominent changes in ownership shook all of Fleet Street, the British newspaper district. 
It was the 1981 sale of the British papers The Times and the Sunday Times to Australian 
Rupert Murdoch’s News Corporation. Conflicts between Fleet Street management and 
the printing unions over new technology resulted in a yearlong shut down between 1978-
1979. The papers ultimately conceded to the demands of the National Graphics 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

5 2/05

 

Association, but The Times and the Sunday Times had lost money and were left 
vulnerable. After the sale of the newspapers, Murdoch replaced The Times editor William 
Rees-Mogg with Sunday Times editor Harold Evans. The battle between Murdoch and his 
editors was publicized in the news with the fervor of journalists covering their own kind.  
 
Selected Events in Newspaper History 

 
1887 William Randolph Hearst becomes Proprietor of San Francisco Examiner 
1894 William Randolph Hearst buys New York Morning Journal 
1915 Rothermere launches Sunday Pictorial 
1916 Lord Beaverbook buys Daily Express 
1918 William Randolph Hearst acquires Chicago Herald and Examiner 
1922 J. J. Astor buys The Times from the Northcliffe Estate 
1934 William Randolph Hearst buys Baltimore Post 
1959 Roy Thomson buys the Sunday Times from Lord Kelmsley 
1960   Rupert Murdoch buys Daily Mirror in Sydney 
1964 Manchester Guardian moves to London 
1966  Astors sell The Times to Roy Thomson, safeguards are installed to prevent  

his abusing editorial independence before the sale is approved. 
1965 Denis Hamilton becomes Editor in Chief of The Times, William Rees-

Mogg become editor of The Times and Harold Evans editor of the Sunday 
Times 

1969   Rupert Murdoch buys News of the World and the London Sun 
1970s The Sunday Times becomes known for investigative journalism; articles 

on Thalidomide lead to compensation for drug victims 
1973 Rupert Murdoch buys San Antonio Express and News 
1974 Rupert Murdoch launches National Star 
1976   Rupert Murdoch buys New York Post and New York magazine 
1976 Death of Roy Thomson, owner of The Times and Sunday Times  
1977   Astors sell Observer to Atlantic Richfield (ARCO) 
1977  Beaverbrook (Express) Papers sold to Trafalgar House 
1978   The Times and Sunday Times are closed for a year while trying to 

pressure the National Graphic Association  (NGA) to agree to updated 
technologies 

1979   The Times and Sunday Times reopen and concede to NGA demands 
1980   The Times and Sunday Times are put up for sale by the Thomson family 

Rees-Mogg and Evans independently seek funding for consortia to save 
their papers but the consortia bids fall apart 

1981   Rupert Murdoch buys The Times and Sunday Times. Rees-Mogg resigns  
as editor of The Times, Murdoch offers Harold Evans editorship  

1981 The Wedding of the Prince and Princess of Wales is given the first full-
page color photograph in The Times 

1982   “Son of Sam” serial killer coverage boosts New York Post circulation 
1982 Harold Evans resigns as Editor of The Times two weeks after Murdoch 

asked him to resign; Charles Douglas-Home replaces him 
1984  Public Float of Reuters 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

6 2/05

 

1986 Rupert Murdoch moves London titles to print at Wapping cutting costs 
1986 Rupert Murdoch obtains Melbourne Herald, the paper his father built. 
1987 Murdoch buys Today from Lonhro for £38 million 

 
 
Who Owns The News: 
The Newspaper, Magazine and Television Holdings of Major Media Corporations 
 
News Corporation – Rupert Murdoch Holdings 
 
Magazines 
TV Guide (partial ownership)  The Weekly Standard 
Maximum Golf  
 
Newspapers  
New York Post (U.S.)   The Times (U.K.) 
The Sunday Times (U.K)  The Times Supplements (U.K.) 
The Sun (U.K.)   News of the World (U.K.) 
The Australian (Australia)  The Daily Telegraph (Australia) 
The Herald Sun (Australia)  The Adelaide Advertiser (Australia) 
Gold Coast Bulletin (Australia) Sportsman (Australia) 
The Suburban (Australia)  Sunday Mail (Australia) 
Sunday Tasmanian (Australia) Sunday Territorian (Australia) 
Sunday Times (Australia)  The Courier Mail (Australia) 
The Mercury (Australia)  The Sunday Telegraph (Australia) 
Weekly Times (Australia)  Fiji Times (Fiji) 
Post Courier (Papua New Guinea) 
 
Television Networks  
FOX Broadcasting Company  FOX News Channel 
FOX Kids Network   FOX Sports (partial in some markets) 
The Health Network   fX 
Golf Channel    TV Guide Channel (44%)  
British Sky Broadcasting  STAR TV (Asia)  
National Geographic's cable channel (50%) 
 
AOL Time Warner Holdings 
 
Magazines 
Time Magazine  Life Magazine 
Fortune Magazine  Sports Illustrated 
Money    People 
Entertainment Weekly  In Style 
Southern Living  Cooking Light 
 Parenting    Baby Talk 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

7 2/05

 

 Baby on the Way  This Old House 
 Real Simple   Golf Magazine 
Popular Science  Ski 
Yachting Magazine  Travel & Leisure 
Food & Wine    Departures 
SkyGuide   DC Comics 
MAD Magazine  The Health Publishing Group 
 
Television Networks and Production Companies 
WB Television Network HBO 
Cinemax   Time Warner Sports 
CNN     CNN/fn 
CNN/SI   CNN Headline News 
TBS    TNT 
Cartoon Network  Turner Classic Movies 
Court TV (partial ownership) HBO Independent Productions 
New Line Television  Turner Original Productions  
Warner Brothers Television Warner Brothers Animation 
Time Warner Cable  Comedy Central (50% -- Viacom owns other 50%) 
 
Sony 
 
Television Networks and Production Companies 
Columbia TriStar Domestic Television  
Columbia TriStar International Television  
Sony Pictures Family Entertainment  
Telemundo Group (partial ownership)  
Sony Entertainment Television (India, Latin America)  
Game Show Network (jointly owned with Liberty Digital)  
HBO Asia (partial ownership)  
SET Asia (partial ownership)  
Cinemax Asia (partial ownership)  
HBO Ole, Latin America (partial ownership)  
Cinemax, Latin America (partial ownership)  
E! Entertainment Television, Latin America (partial ownership)  
The Movie Channel, Middle East (partial ownership) 
Showtime, Australia (partial ownership)  
Encore, Australia (partial ownership) 
Sky Cinema, Japan (partial ownership) 
 
The Walt Disney Company Holdings 

Magazines 
Discover Magazine  Disney Magazine 
ESPN Magazine   Talk 
US Weekly (50% stake)  



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

8 2/05

 

Daily Newspapers 
County Press (Lapeer, MI) Oakland Press and Reminder (Pontiac, MI) 
Narragansett Times  St. Louis Daily Record 

Television Networks 
ABC    The Disney Channel 
SoapNet   ESPN (partial ownership with Hearst) 
Buena Vista Television Touchstone Television  
Walt Disney Television Walt Disney Animation 
A&E (partial ownership with Hearst and GE) 
The History Channel (partial ownership with Hearst and GE) 
Lifetime (partial ownership with Hearst) 
E! (partial ownership with Comcast, MediaOne and Liberty Media)  
  
The Hearst Corporation Holdings 
 
Daily Newspapers 
Albany Times Union  Beaumont Enterprise 
Edwardsville   Intelligencer 
Houston Chronicle  Huron Daily Review 
Laredo Morning Times Midland Daily News 
Midland Reporter  Plainview Daily Herald 
San Antonio Express News San Francisco Chronicle 
Seattle Post Intelligencer 
 
Magazines 
Cosmopolitan   Cosmo Girl 
Country Living  Gardener 
Esquire   Good Housekeeping 
Harper’s Bazaar  House Beautiful 
Marie Claire   O, The Oprah Magazine 
Popular Mechanics  Redbook 
Seventeen   Smart Money 
Town & Country  Travel 
Verdana    
 
Television Networks and Production Companies 
 
AETN Enterprises  Cosmopolitan TV 
Locomotion   NECN  
A&E (partial ownership with Disney and GE) 
ESPN (partial ownership with Disney) 
The History Channel (partial ownership with Disney and GE) 
History International (partial ownership with Disney and GE) 
Lifetime (partial ownership with Disney) 
Lifetime Movie (partial ownership with Disney and GE) 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

9 2/05

 

 
Viacom 
 
Television Networks and Production Companies 
CBS    UPN 
MTV Network   MTV 
Nickelodeon   Nick at Nite 
TV Land   CMT 
TNN    VH1 
Showtime Networks  Showtime 
The Movie Channel  FLIX 
BET    Paramount 
Big Ticket Television  Viacom Productions 
King World Productions Spelling Entertainment Group (80%) 
Noggin (joint venture with Children's Television Workshop) 
SET Pay-Per-View (sporting and entertainment events) 
Comedy Central (joint venture with AOL Time Warner)  
Sundance Channel (joint venture with Robert Redford and Universal  
Studios) 
  
Sources:  
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/cool/giants/ 
http://www.hearstcorp.com/entertainment/ 
http://www.newscorp.com/index2.html 
 

Pravda in Journalism: A History of the Soviet Newspaper 
 

“Net izvestij v «Pravde», i net pravdy v «Izvestiyax»”  
 

Founded in 1912 as a Bolshevik revolutionary paper, Pravda, meaning truth, was 
the frequent target of censorship by the Tsarist police. The exiled Vladimir Lenin was 
among the early newspaper contributors. The language of the paper was kept simple to 
appeal to the working classes; articles encouraged labor strikes and provided various 
views on Communist political theory. After the Revolution of March 1917, the 
Provisional Government offered Pravda and all newspapers freedom of the press. 
However, by November 1917, the Bolshevik Revolution had occurred, and the same 
paper that had been hounded by Tsarist police was one of the few not shut down by 
Lenin’s Press Decree. Non-Bolshevik papers were closed or taken over, and soon all 
papers were publishing only articles approved by the party. Pravda editors rather than the 
Central Committee enforced the party line both for themselves and for other Soviet 
newspapers. 

The fortunes of those working for Pravda followed those of the political leaders 
they covered. Nikolai Bukharin, the editor of Pravda under Lenin, was removed in 1929, 
shortly after Joseph Stalin came to power. The newspaper Bukharin had once edited ran 
an article condemning his errors. The government executed Bukharin in1938, and no 
public recognition remains of his years of editorship.  



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

10 2/05

 

After Stalin’s death, Pravda slowly revised its assessment of his political policies 
as Krushchev came to power and distanced himself from the earlier regime. Similarly, 
Krushchev’s name disappeared from the paper when the party shifted power to Leonid 
Brezhnev.  

During the cold war, Pravda became famous for its unfavorable assessments of 
events in non-communist nations and glowing reports of its own government’s successes. 
Cold War Pravda’s policy sparked the classic soviet joke involving the titles of the two 
largest papers Pravda (truth) and Izvestia (news). “There is no Izvestia in Pravda, and 
there is no Pravda in Izvestia.” 
 
A Comparison of Time Magazine and Pravda Cold War News Articles  
 
On the opening of the border between West Germany and East Germany: 
 
11/20/1989    Time Headline: Freedom! 
 
“What happened in Berlin last week was a combination of the fall of the Bastille and a 
New Year's Eve blowout, of revolution and celebration.” 
 
11/11/1989 Pravda Headline: The Gordian Knot Has Been Cut 

“Yesterday evening, as soon as the GDR government’s decision was made public, many 
residents of the capital took advantage of the possibility that had opened up: They set off 
for West Berlin in their own cars or on municipal electric trains. With rare exceptions, 
they returned. As a rule, they answered Western correspondents’ questions by saying that 
they had jobs and homes in the GDR, that it was their native home.” 

On U.S. President Reagan’s proposed Star Wars Missile Defense Program: 

4/4/1983 Time Headline: Reagan for the Defense 

“There was some feeling, however, that Reagan’s challenge to a system of deterrence that 
is based on the threat of mutual destruction could be a welcome element in the debate 
over nuclear policy. “Reagan now suggests that we slowly start investigating whether in 
the next century technology may offer a solution to our security that does not rest on the 
prospect of mass and mutual death,” noted the Washington Post.” 

“In a prompt and strong reaction, Soviet Leader Yuri Andropov personally warned: 
‘Should this conception be converted into reality, this would actually open the floodgates 
of a runaway race of all types of strategic arms, both offensive and defensive.’” 

4/29/83 Pravda Headline: Avert the Threat of Nuclear War in Space! 

“I can assure you that the Soviet Union will continue to exert the maximum effort to keep 
the sinister plans for transferring the arms race into space from becoming reality.” 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

11 2/05

 

“I would like to hope that scientists and public figures of the world will also make a 
contribution to keeping space forever free of all weapons, preventing it from becoming a 
field of armed clashes, and ensuring that no threat to those living on Earth comes from 
space.”  Yuri Andropov quoted in Pravda. 

On the Soviet Invasion of Afghanistan: 

1/14/1980 Time Headline: Moscow’s Bold Challenge 

“Appearing for 13 minutes on nationwide television, he delivered the toughest speech of 
his presidency. Warned Carter: “Aggression unopposed becomes a contagious disease.” 
He denounced the Soviet invasion of Afghanistan as “a deliberate effort by a powerful 
atheistic government to subjugate an independent Islamic people” and said that a “Soviet-
occupied Afghanistan threatens both Iran and Pakistan and is a steppingstone to their 
possible control over much of the world's oil supplies.” 

12/23/1979   Pravda Headline: Soviet Troops in Afghanistan? Pure Fabrication 

“Recently Western, and especially American, mass news media have been disseminating 
deliberately planted rumors about some sort of “interference” by the Soviet Union in the 
internal affairs of Afghanistan. They have gone so far as to claim that Soviet “military 
units” have been moved into Afghan territory.” 

“It is common knowledge that relations between the Soviet Union and Afghanistan are 
based on a firm foundation of good neighborliness, non-interference in each other's 
internal affairs and equal, mutually advantageous cooperation. These relations have 
become considerably stronger since the April [1978] revolution, when power in 
Afghanistan shifted to the hands of the people, who have begun the construction of a new 
life.” 
 
 
The Political and Historical Context: 
 
The Iron Lady: Margaret Thatcher and Thatcherism 
 
“I’m extraordinarily patient provided I get my own way.” – Margaret Thatcher 
 
“The Russians are bent on world dominance, and they are rapidly acquiring the means to 
become the most powerful imperial nation the world has seen. . . They put guns before 
butter, while we put just about everything before guns.” – Margaret Thatcher, 1976 
 
“I am in politics because of the conflict between good and evil, and I believe that in the 
end good will triumph.” – Margaret Thatcher 
 

Margaret Thatcher was elected to the House of Commons in 1959. In 1961, she 
was promoted to the front bench as Parliamentary Secretary at the Ministry of Pensions 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

12 2/05

 

and National Insurance. She stepped down when the Conservatives lost the 1964 election. 
When Conservative, Edward Heath, became Prime Minister in 1970, she was appointed 
Secretary of State for Education and Science. As Secretary, Thatcher faced controversy 
when she eliminated free milk in schools as part of a budget cut. The measure was highly 
unpopular and she was dubbed “Maggie Thatcher, milk snatcher” by The Sun.  

When the Conservatives lost the next election, Thatcher became a prominent 
member of the Conservative Shadow Cabinet. In 1975, she challenged Heath for 
leadership of the party and won. As leader of the Conservatives, she became the voice of 
the party. After a 1976 speech on the Soviet Union, Thatcher was dubbed “the Iron Lady” 
in the Soviet newspaper, The Red Star. This appellation was one she relished. “The Iron 
Lady” would be used to describe Thatcher and her dogged approach to the many issues 
she would face during her 1979-1990 tenure as Prime Minister.  

Margaret Thatcher was elected Prime Minister in 1979. She was the first woman 
to serve as Prime Minister. On April 2, 1982, Argentina invaded the Falkland Islands. 
Thatcher dispatched the British Navy to the islands and eleven weeks later Argentina 
surrendered. National outrage at the invasion and satisfaction at the successful conclusion 
of the war would contribute to her landslide reelection in 1983.  

In 1984, the National Union of Mineworkers (NUM) started a yearlong strike. 
Thatcher was committed to reducing union power and stockpiled coal before the strike. 
Consequently, electric power was not disrupted during the strike and the miner’s were 
ultimately forced to return to work without having any concessions. 

Thatcher’s fall from power was the result of the 1988 Community Charge, a tax 
levied to fund local governments. Essentially a tiered poll tax (a fixed tax on a per 
individual basis), it took effect in 1990. The tax was highly unpopular and the 
Conservative Party feared certain defeat in the next election if Thatcher remained the 
party’s leader.  Thus, under pressure from her own party, she resigned on November 22, 
1990. 

Thatcherism, as the policies of the Prime Minister came to be known, was 
defined by:  a strong but small central government, shifting control away from regional 
government, weakened trade unions, the promotion of private enterprise, the privatization 
of government owned companies, the dismantling of welfare programs and strong 
nationalism. She viewed her policies as an overdue correction of the Labour and Social 
Democratic plans that had expanded government. Thatcherism was also marked by the 
Prime Minister’s strong sense of ideology as the driving factor in her policy decisions. 
This ideology was one she shared on almost every point with American President Ronald 
Reagan, with whom she shared an incredibly close working relationship. The term 
Thatcherism is also used to refer to her autocratic style of governing. 
 
Making Britain Great Again: The Falkland Islands War 
 
“Who does not know that a foreign war has often put a stop to civil discords? It 
withdraws the attention of the public from domestic grievances.” – Samuel Johnson on 
the 1770 invasion of the Falkland Islands 
 

On April 2, 1982 the Argentinean army landed on Port Stanley, the capital of the 
Falkland Islands. By strength of numbers, they overwhelmed the small garrison of British 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

13 2/05

 

troops stationed there and secured their surrender. This opening event of the Falkland 
Islands war came as a surprise to England and to the world. Many British citizens 
criticized the lack of intelligence that could have warned of an impending attack by 
Argentina. Thatcher herself was questioned in Parliament, but when she was asked to 
resign replied, “No. Now is the time for strength and resolution.” Eleven weeks later the 
Argentineans would surrender. 

The invasion was similar to one staged in 1770 while Argentina was still a 
Spanish Dominion. The Argentinean Governor Buccarelli landed with superior naval 
capabilities and the British ships retreated only to return with a vast naval power. The 
proximity of the islands to the coast of the Argentine coast has been one of the main 
reasons cited.  

The reasons for the 1982 invasion were many. Argentina still viewed the Islas 
Malvinas, as they are called by the Argentineans, as part of their country on the basis of 
their proximity to the mainland and on a four-year period of settlement on the islands 
between 1829-1833. In the 1970’s, Argentine scientists set up a research station on one of 
the remote islands without British permission. The British government did not require 
them to leave, and many in the Argentine government read this as a sign the British were 
ready to “let go” of this remote part of the empire. In the 1970’s, Argentina’s rate of 
inflation was one of the highest in the world; the government needed the war to distract 
its people from the country’s financial woes. In 1979, the Shell Oil Company produced a 
report postulating the Falkland Islands might be as oil rich as Kuwait.  The prospect of 
petroleum resources was only a further inducement to war.  Finally, the three-man 
military junta (General Leopoldo Galtieri, Admiral Jorge Anaya and Air Force Brigadier 
General Arturo Dozo) that controlled the government underestimated the willingness of 
female Prime Minister Margaret Thatcher to go to war.  

The British Intelligence community failed to notice evidence that Argentina might 
invade but, likewise, the Argentineans misread the patriotic fervor that would grip the 
British at the threat to this small, distant and inhospitable protectorate. After the success 
of the Falklands War, Margaret Thatcher would ride a wave of nationalist popularity to 
an unprecedented majority reelection. 

The media coverage during the war was complicated. The Argentine government 
controlled all Argentinean news outlets and ran a propaganda war in which the 
fabrications bordered on the absurd. Argentina exaggerated its successes and the British 
losses, but reached such excess that their information ultimately proved unbelievable to 
world observers. At one point Telam, the government press agency, reported that the 
Argentine military had shot down more planes than the British had actually sent to the 
conflict. They also falsely reported the death of Prince Andrew, who was in the RAF at 
serving in the Falklands and erroneously hinted that the HMS Hermes had been sunk. 
Cartoonists took aim at Margaret Thatcher in particular, drawing her as a vampire, pirate 
and a second Hitler.  

In England, the press coverage was equally muddling. The government carefully 
censored the images coming out of the Falklands so that photographs weren’t available 
until weeks after the event. This caused many newspapers and television stations to rely 
on the coverage that was being manufactured by the Argentine government. The 
editorials were almost unanimously in support of the war. However, headlines in the 
British tabloids did not help state their case to the rest of the world. When the Belgrano 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

14 2/05

 

was sunk The Sun ran the headline, “Gotcha.” On another occasion the headline was, 
“Stick it up your Junta.” The Sun also sponsored a missile on which a reporter wrote, “Up 
yours, Galtieri.”  In spite of this less than sophisticated support, the Conservative 
government suggested the BBC coverage was Pro-Argentina and Anti-Britain. 

Ultimately, the propaganda war did little to change the outcome of the war, 
perhaps because of the brevity of the conflict or because of the excessive exaggeration of 
the Argentine press agencies. It is, however, a recent lesson in media manipulation and 
war coverage. 
 
Falkland Islands: Settlement and Conquest 
 
1592-1594 British navigators sight the Falkland Islands 
1690     British Sailors name the channel between the main islands  

“Falkland’s Sound” in honor of Navy Treasurer Viscount Falkland 
1764   The French establish a settlement at Port Louis 
1766   The British establish a settlement of about 400 people 
1767   The French sell Port Louis to Spain 
1770 Argentine Governor Buccarelli sends five Spanish ships to seize 

West Falkland 
1771 The King of Spain acknowledges Buccarelli exceeded his authority 

and the territory is returned to England 
1774 British allow Spanish Settlement 
1810 Spanish release all claims on the islands 
1811 All remaining settlements are British 
1829 A German named Vernet is appointed Governor by Argentine 

government. The U.S. burned Vernet’s settlement after Vernet’s 
men seized three American whaling ships 

1829-1833 The Argentineans maintain a settlement of approximately 100 
people, most are Indians sent to work as slaves 

1833 British HMS Challenger is sent to the Falklands, Lt. Smith remains 
as governor, British governors remain until 1982 

April 2, 1982  Argentinean Military invades Port Stanley  
April 3, 1982 U.N. passes resolution 502 demanding Argentine withdrawal from 

the Falklands 
April 25, 1982 South Georgia recaptured 
May 2, 1982 Argentine cruiser General Belgrano sunk by HMS Conqueror 386 

sailors die 
May 4, 1982   HMS Sheffield hit by Argentine Exocet missile, 20 sailors die 
May 23, 1982  Seven Argentine planes are shot down 
May 24, 1982  HMS Antelope sunk 
May 25, 1982  HMS Coventry and HMS Atlantic Conveyor sink 
May 28, 1982  Battle of Goose Green 
June 11, 1982  Battle of Port Stanley begins 
June 14, 1982  Argentine surrender at Port Stanley 
 
 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

15 2/05

 

 
 
 
Scargill vs. Thatcher: 1984 Coal Miners’ Strike 
 
“We had to fight the enemy without in the Falklands. We always have to be aware of the 
enemy within, which is much more difficult to fight and more dangerous to liberty.” –
Margaret Thatcher  
 
“We face not an employer but a government aided and abetted by the judiciary, the 
police and you people in the media” - Arthur Scargill, NUM President 
 
 Margaret Thatcher had learned from her Conservative predecessor, Edward Heath 
the danger that labor unions could pose to a Prime Minister. Heath lost reelection shortly 
after the miners moved to strike in 1974.  His loss prompted him to ask, “Who governs 
Britain?” Thatcher wanted to prove that she governed. Part of Thatcher’s dearest-held 
policies was that she was not going to subsidize mines that were losing money. She also 
wanted to weaken the power that the unions had used so effectively in 1972 when the 
Miners strike shut off electricity.  The National Union of Mineworkers (NUM) was a 
formidable organization. Decisions about mining were not entirely in the hands of the 
government-run Coal Board or NUM. Thatcher’s first encounter with NUM was in 1981 
when she was advised by Conservative leaders to back down. By 1984, Thatcher and the 
Tory government had quietly prepared for a potential miners’ strike. The government had 
stockpiled coal and made accommodations for coal-powered electrical plants to burn oil 
if necessary so as not to disrupt distribution.  
 Arthur Scargill, the leader of NUM started in the mines at age fifteen. He joined 
the Communist party in his youth, but left it in the 1950’s. However, Communist ideals 
about the role of the worker would influence his time as president of NUM. He made his 
name in the union with the success of his “flying pickets” at the Saltley coke depot in 
Birmingham during the 1972 strike. He became president of NUM in 1983. He was 
immensely popular with the miners who had songs and chants to accompany his name. 
When the Cortonwood colliery began striking in 1984 to protest the proposed closure, 
Scargill made the fateful decision not to call for a union-wide vote on the decision strike 
but encouraged local unions to strike in solidarity. As a result, not all regional mines 
halted production. This meant coal was available and further harmed the cause of the 
strikers. His failure to get a union-wide mandate led to criticism in the press and few 
other labor unions joined in supporting the strike. 
 The 1984 Miners strike was a battle of opposing ideals. Working underground in 
the collieries required dependency on the other miners. This spirit of hard work and 
camaraderie were being challenged by Thatcher’s economic ideals. Her desire to close 
uneconomic mines, as part of a plan to halt the economic decline of Britain, was an 
affront to the miners’ way of life and an end to their means of subsistence. She was seen 
as putting economic values ahead of human ones. During the course of the yearlong 
strike, the financial hardship on miners and their families was severe. There are many 
accounts of families living without heat or water and subsisting on potatoes. Thatcher 
never publicly expressed sympathy for the miners and their families or acknowledged the 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

16 2/05

 

work they did.  The length and severity of the strike meant that certain regions would 
necessarily become volatile. Police and strikers clashed. Two miners were prosecuted and 
imprisoned for murder when the brick they dropped on a taxi carrying Scab miners to 
work hit the driver and killed him. It was a watershed moment for many in the country. 
Those who supported the strike were vehemently opposed to Thatcher’s implacability. To 
those who supported Tory measures, the miners’ strike was viewed as excessive and 
without mandate. The Labour Party, by its close association with the unions, lost public 
support in the wake of the strike. After a very close NUM vote, the union workers who 
had suffered for a year were told they were returning to work without gaining any 
concessions from the government. 
 
January 9, 1972    Miners strike against the government 
February 9, 1972    Heath imposes three-day week 
February 16, 1972     Miners’ strike turns off the lights 
February 18, 1972    Wilberforce report recommends pay raise for miners 
February 25, 1972     Miners call off coal strike 
September 26, 1972     Heath proposes “social contract” to unions 
November 12, 1973   State of emergency as miners ban overtime 
February 4, 1974    81% of miners vote to strike 
February 7, 1974   Edward Heath calls an election 
February 28, 1974   Election results in a hung Parliament 
March 6, 1974   Wilson leads minority government 
July 2, 1977    Miners demand £135 for four-day week 
November 13, 1979   Miners reject 20% pay raise 
February 10, 1981  Coal Board announces major pit closures 
February 18, 1981  Thatcher gives in to miners 
February 21, 1981  Miners vote in favor of 9.3% rise 
June 16, 1982   Miners back health workers 
March 28, 1983  Thatcher named Ian McGregor as Coal Board head 
March 5, 1984   Cortonwood colliery strikes over closure plans 
March 6, 1984   McGregor announces plan to close 20 pits or 20,000 jobs 
March 12, 1984  Miners strike over threatened pit closures 
March 15, 1984  Flying picket dies outside Ollerton colliery 
April 7 , 1984   London demonstration supports miners 
April 9, 1984   Dozens arrested in picket line violence 
April 12, 1984   Scargill vetoes national ballot on strike 
May 29, 1984   Miners and police clash at Orgreave mine 
September 6, 1984  Miners and police clash at Kellingly mine 
September 21, 1984  Maltby picket sparks violence 
September 28, 1984  Pit dispute is deemed ‘illegal’ by judge 
November 30, 1984  Two miners charges with murdering taxi driver 
December 14, 1984  Court fines Scargill for obstruction 
March 3, 1985   Miners call off yearlong strike 
May 16, 1985   Miners jailed for pit-strike murder 
October 13, 1990  Thousands of miners lose their jobs 
 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

17 2/05

 

 
 
 
 
 
Discussion Questions: 
 
On the Play: 
 
Pravda is a satire, a work that uses humor to look critically at human foibles or the 
weakness of human institutions. What or who is being critiqued in the play? 
 
Is humor an effective medium to deliver social commentary? Why or why not? 
 
Does the audience feel sympathy for any of the characters in the play? Why or why not? 
 
What is the role of journalism in society?  
 
Has the role of journalism changed over time? 
 
What are a journalist’s obligations to his or her readers? 
 
David Hare and Howard Brenton have strong political opinions. What is the role of 
theater in addressing current or historic events? 
 
How does theater’s role in addressing these events differ from the role of journalism in 
covering the same events? 
 
Pravda grew out of the concerns and critiques of two playwrights in Britain in the 1980s, 
yet there are no specific references in the play to any historic events in Britain at that 
time. How is this an asset or a detriment to the play? 
 
On the Production: 
 
The stage is designed so that both halves of the audience face each other and the action 
occurs in between.  
How does this design effect how you experienced the show?  
 
Could you see responses from the audience opposite you? 
 
Did you notice the presence or absence of sound in a particular scene? How did the sound 
affect the scene? 
 
The script calls for many of the actors to portray multiple roles throughout the play. Does 
that effect how you view the characters in any given scene? 
 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

18 2/05

 

Projects for Students: 
 
Have students read a newspaper article and cover the adjectives in the article. Have them 
switch with another student and fill in new adjectives. Then have them discuss how 
changing the description changes the content of the story. 
Have students find articles on the same subject in different newspapers. Have them 
compare the articles and discuss whether various newspapers have alternate takes on a 
news story. 
 
 
Bibliography 
 
Brenton, Howard. Hot Irons, Nick Hern Books, London, 1995. 
 
Brenton, Howard. The Romans in Britain, Eyre Methuen Ltd., London, 1980. 
 
Chenowith, Neil. Rupert Murdoch: The Untold Story of the World’s Greatest Media 
Wizard, Random House, New York, NY, 2001. 
 
Dean, Joan Fitzpatrick. David Hare, G.K. Hall & Co., Boston, MA, 1990. 
 
Evans, Harold. Good Times, Bad Times, Atheneum, New York, 1984. 
 
Hare, David. Acting Up, Faber and Faber, London, 1999. 
 
Hastings, Max and Jenkins, Simon. The Battle for the Falklands, WW Norton and Co., 
New York, 1983. 
 
Jenkins, Peter. Mrs. Thatcher’s Revolution: The Ending of the Socialist Era, Harvard 
Univ. Press, Cambridge, MA 1987. 
 
Laffin, John. Fight for the Falklands, St. Martin’s Press, New York, NY 1982. 
 
Nach, James. England in Pictures, Sterling Publishing Co., New York, 1976. 
 
Roxburgh, Angus. Pravda: Inside the Soviet News Machine, George Braziller, Inc. New 
York, NY 1987. 
 
Shawcross, William. Murdoch, Simon and Schuster, New York, NY, 1992. 
 
Thatcher, Margaret. The Downing Street Years, Harper Collins, New York, 1993. 
 
Wilson, Ann. Ed. Howard Brenton: A Casebook, Garland Publishing Inc., London, 1992. 
 
 
 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

19 2/05

 

 
 
 
 
Related Websites  
 
Media 
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/cool/giants/index.html 
 
Newspapers 
http://www.bl.uk/collections/national.html (links to on-line editions of London 
newspapers) 
http://www.newspaper-industry.org/history.html 
http://www.writersservices.com/wps/p_glossary_%20printing.htm 
http://www.newscorp.com/operations/newspapers.html (News Corp. Papers) 
http://www.hearstcastle.org/history/william_r_hearst.asp 
 
Rupert Murdoch  
http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=3387230 
http://www.nytimes.com/2004/11/14/arts/14rich.html?oref=login&pagewanted=print&po
sition= 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2162658.stm 
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/january/2/newsid_2492000/2492157.stm 
 
Fleet Street 
http://www.ketupa.net/fleetstreet.htm 
http://www.ketupa.net/fleetstreet2.htm 
 
Pravda (the Soviet newspaper) 
http://english.pravda.ru/ 
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Pravda 
http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/kbank/1stdraft.html 
http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/guides/about.site/ 
http://www.cyberussr.com/rus/pravda-istina-e.html 
 
David Hare 
http://www.doollee.com/PlaywrightsH/HareDavid.htm#15569 
http://www.pbs.org/viadolorosa/davidhare.html  
http://www.salon.com/people/bc/1999/12/07/hare/ 
http://www.imagi-nation.com/moonstruck/clsc52.html 
http://www.contemporarywriters.com/authors/?p=auth253&state=#criticalperspective 
http://www.litencyc.com/php/speople.php?rec=true&UID=1980 
http://www.hrc.utexas.edu/research/fa/hare.bio.html 
 
Howard Brenton 
http://fb14.uni-mainz.de/projects/cde/bibl/brenton.htm 



TimeLine Theatre Company 
timelinetheatre.com 

20 2/05

 

http://www.totse.com/en/ego/literary_genius/bennett2.html 
http://www.cla.sc.edu/engl/LitCheck/Brenton.htm 
http://www.millenniumlibrary.co.uk/millib/reference/notes.php?entry=Howard+Brenton
&fromdb=2 
 
Maps 
http://www.ukguide.org/london/londonmap.html 
http://www.bbc.co.uk/london/travel/downloads/walking.pdf 
http://www.picturesofengland.com/mapofengland/regions.html 
 
1980’s England 
http://www.bbc.co.uk/history/timelines/britain/post_thatcher.shtml  (Thatcherism) 
http://www.bbc.co.uk/history/timelines/britain/post_falklands.shtml (Falkland Islands) 
http://www.thenortheast.fsnet.co.uk/page94.htm 
 
1984 Miners’ Strike 
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/witness/march/12/newsid_2809000/2809239.stm 
http://www.workersliberty.org/node/view/3472?PHPSESSID=145ca92a35bb64ebd8ad80
5cb807fb1c 
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/witness/march/12/newsid_3501000/3501494.stm 
 
Margaret Thatcher 
http://www.time.com/time/time100/leaders/profile/thatcher.html 
http://www.margaretthatcher.net/ 
http://www.margaretthatcher.org/default.htm 
http://www.quotationspage.com/quotes/Margaret_Thatcher/ 
 
Parliament 
http://en.wikipedia.org/wiki/Parliament_of_the_United_Kingdom 
http://www.parliament.the-stationery-office.co.uk/pa/ld/ldcomp/compso.htm 
http://www.parliament.uk/works/works.cfm 
http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=31-07-5 (photo) 
 
Conservative (Tory) Party 
http://en.wikipedia.org/wiki/Tory 
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservative_Party_%28UK%29 
 
Labour Party 
http://www.labour.org.uk/ 
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Labour_Party 
 
Church of England 
http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_England 
http://www.cofe.anglican.org/ 
http://www.archbishopofcanterbury.org/about/bio.html 
http://www.bishopthorpepalace.co.uk/ 


